Wydaje Ci się, że bycie menadżerem to tylko
zarządzanie firmą? Chciałbyś uzyskiwać lepsze wyniki, jednak praca podwładnych
staje Ci na drodze? Jesteś sfrustrowany i z chęcią wszystko zrobiłbyś sam?
Jeśli tak, to znak, że to Ty popełniasz błąd! Nie wierzysz? Zatem przyjrzyj się
jak wiele zależy od właściwej motywacji innych do pracy.
„Przecież moi pracownicy nie potrzebują dodatkowej
motywacji…”
Podstawowy
błąd, jaki popełniamy na stanowisku menadżera jest brak odpowiedniego zajęcia
się pracownikiem. Nie chodzi tu jednak o jego wyposażenie czy możliwości, jakie
mu dajemy, ale o motywację. Psychologia jest głębokim i trudnym zagadnieniem,
jednak zamiast zadawać sobie pytanie czy Twoi pracownicy potrzebują dodatkowej
motywacji, musisz zadać sobie od razu pytanie jak zrobić, by bardziej chciało
im się chcieć. To podstawowa zasada zarządzania zasobami ludzkimi.
Dwie teorie motywacji
Teorii
motywacji znaleźć możemy wiele, jednak każda jest zgodna – jest to warunek sine qua non, by pracownik mógł pracować
wydajnie i z odpowiednim nastawieniem. Przytoczmy tylko dwa przykłady. Teoria
Yerkesa i Dodsona mówi o optymalnym poziomie pobudzenia właściwym dla każdego z
nas. Im trudniejsze zadanie, tym z mniejszą werwą i efektywnością każdy z nas
podejdzie do jego wykonywania. Dlatego potrzebujemy bodźców z zewnątrz, by to
negatywne z gruntu nastawienie przełamać. Z kolei wnioskiem teorii
sprawiedliwości Adamsa jest stwierdzenie, że wynik jest pochodną nakładów.
Jeśli więc nie dostrzegamy korzyści adekwatnych do wkładanego wysiłku, nie
będziemy podejmowali trudu większego, niż to opłacalne.
Czego oczekują pracownicy?
Jednak
zanim zastanowimy się jak bodźcami zewnętrznymi, impulsami dawanymi przez nas,
wpływać na pracowników oraz ich chęć do pracy, przeanalizujmy czego tak
naprawdę potrzebują. Badania prezentowane na stronie IBD Business School
pokazują, że pracownicy – co widać na poniższym wykresie – w odpowiedzi na
pytanie co ich motywuje, pokazują, że podstawowym elementem jest wynagrodzenie.
Jednak w ślad za tym idą inne wartości wiążące ściśle z motywacją.
Jak motywować?
Jeśli zatem zadajesz sobie pytanie jak motywować swoich
pracowników, to mamy dla Ciebie kilka rad. Po pierwsze, dostrzegaj dobre zachowania. Chwal i wskazuj to, co robią na
bieżąco. Po drugie, często rozmawiaj i pokazuj, że doceniasz codzienną pracę. Po trzecie, zauważaj profesjonalizm, włożony wysiłek oraz trud nawet wówczas,
gdy nie przynosi on pożądanych efektów. Po czwarte w końcu, skup się na błędach i pomóż w ich
eliminacji, ale nie podkreślaj ich rangi.
Ilu
pracowników, tyle możliwości do motywacji. Każdy bowiem jest inny i do każdego
powinniśmy dotrzeć osobiście. Nigdy nie traktuj pracowników z góry oraz
zbiorczo. Pamiętaj, że dobra motywacja, to podstawa skutecznej pracy i lepszych
wyników ich, Twoich oraz całej firmy. Nie zaniedbuj tego, co dobry menadżer
robić powinien!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz