wtorek, 6 listopada 2018

"Mogą, ale im się nie chce". Jak skutecznie zmotywować innych do pracy?

Wydaje Ci się, że bycie menadżerem to tylko zarządzanie firmą? Chciałbyś uzyskiwać lepsze wyniki, jednak praca podwładnych staje Ci na drodze? Jesteś sfrustrowany i z chęcią wszystko zrobiłbyś sam? Jeśli tak, to znak, że to Ty popełniasz błąd! Nie wierzysz? Zatem przyjrzyj się jak wiele zależy od właściwej motywacji innych do pracy.

„Przecież moi pracownicy nie potrzebują dodatkowej motywacji…”

            Podstawowy błąd, jaki popełniamy na stanowisku menadżera jest brak odpowiedniego zajęcia się pracownikiem. Nie chodzi tu jednak o jego wyposażenie czy możliwości, jakie mu dajemy, ale o motywację. Psychologia jest głębokim i trudnym zagadnieniem, jednak zamiast zadawać sobie pytanie czy Twoi pracownicy potrzebują dodatkowej motywacji, musisz zadać sobie od razu pytanie jak zrobić, by bardziej chciało im się chcieć. To podstawowa zasada zarządzania zasobami ludzkimi.
Dwie teorie motywacji

            Teorii motywacji znaleźć możemy wiele, jednak każda jest zgodna – jest to warunek sine qua non, by pracownik mógł pracować wydajnie i z odpowiednim nastawieniem. Przytoczmy tylko dwa przykłady. Teoria Yerkesa i Dodsona mówi o optymalnym poziomie pobudzenia właściwym dla każdego z nas. Im trudniejsze zadanie, tym z mniejszą werwą i efektywnością każdy z nas podejdzie do jego wykonywania. Dlatego potrzebujemy bodźców z zewnątrz, by to negatywne z gruntu nastawienie przełamać. Z kolei wnioskiem teorii sprawiedliwości Adamsa jest stwierdzenie, że wynik jest pochodną nakładów. Jeśli więc nie dostrzegamy korzyści adekwatnych do wkładanego wysiłku, nie będziemy podejmowali trudu większego, niż to opłacalne.
Czego oczekują pracownicy?

            Jednak zanim zastanowimy się jak bodźcami zewnętrznymi, impulsami dawanymi przez nas, wpływać na pracowników oraz ich chęć do pracy, przeanalizujmy czego tak naprawdę potrzebują. Badania prezentowane na stronie IBD Business School pokazują, że pracownicy – co widać na poniższym wykresie – w odpowiedzi na pytanie co ich motywuje, pokazują, że podstawowym elementem jest wynagrodzenie. Jednak w ślad za tym idą inne wartości wiążące ściśle z motywacją.
 

Jak motywować?
         

            Jeśli zatem zadajesz sobie pytanie jak motywować swoich pracowników, to mamy dla Ciebie kilka rad. Po pierwsze, dostrzegaj dobre zachowania. Chwal i wskazuj to, co robią na bieżąco. Po drugie, często rozmawiaj i pokazuj, że doceniasz codzienną pracę. Po trzecie, zauważaj profesjonalizm, włożony wysiłek oraz trud nawet wówczas, gdy nie przynosi on pożądanych efektów. Po czwarte w końcu, skup się na błędach i pomóż w ich eliminacji, ale nie podkreślaj ich rangi.

            Ilu pracowników, tyle możliwości do motywacji. Każdy bowiem jest inny i do każdego powinniśmy dotrzeć osobiście. Nigdy nie traktuj pracowników z góry oraz zbiorczo. Pamiętaj, że dobra motywacja, to podstawa skutecznej pracy i lepszych wyników ich, Twoich oraz całej firmy. Nie zaniedbuj tego, co dobry menadżer robić powinien! 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wolność to rzecz niezwykle ważna. Na ile jej pozwalać swoim pracownikom?

Jako Polacy pracujemy dużo i często bez przerwy. Zderzenie z rzeczywistością staje się faktem, gdy ktoś z zagranicy, w ramach projektu mię...