Słyszę, ale nie
słucham.
Tak najczęściej wygląda problem w komunikacjach międzyludzkich. Można,
a nawet trzeba to zmienić, gdyż jak powiedział słynny zoolog austriacki –
Konrad Lorenz – „Powiedziane nie znaczy usłyszane - Usłyszane nie znaczy
zrozumiane - Zrozumiane nie znaczy zaakceptowane.”
Słyszenie i słuchanie – ludzki problem
Według
amerykańskich badaczek komunikacji interpersonalnej – K. Adams oraz G. Galanes
– brak skupienia na tym, czego słyszymy, a więc de facto, brak umiejętności słuchania, jest swoistą chorobą
cywilizacyjną naszych czasów. Większość ludzi potrafi usłyszeć, co się do nich
mówi; nie potrafi jednak przetworzyć informacji. Dzieje się tak przede
wszystkim z naszego wrodzonego egoizmu. Rozmowa jest czymś w rodzaju własnej
przyjemności i możliwości do samodzielnego zaprezentowania się. Jeśli więc ktoś
mówi, to nam w tym przerywa. Siłą rzeczy słuchamy, by móc wiedzieć, kiedy mówić
przestanie i będziemy mogli zrobić to samo w odwrotnej kombinacji.
Aktywne słuchanie
Tymczasem w
naukowych podstawach komunikacji interpersonalnej ukłuto termin aktywnego
słuchania, a więc zakładając niejako także słuchanie bierne. Aktywne słuchanie
to umiejętność podążania za tokiem rozumowania danej osoby oraz zdolność do
przetwarzania na bieżąco tego, co ktoś do nas mówi. Pozwala na uruchomienie
procesów myślenia, które byłyby adekwatne do tego, co mówią do nas rozmówcy.
Jest to niezwykle trudne, gdyż większość z nas stara się wyłapać tylko sens,
najważniejsze wyrazy z tego, co mówią inni i w efekcie generalizujemy,
krytykując bez zrozumienia. To z pewnością zaburza dobrą komunikację.
Sposoby na dobrego słuchanie
Jak nauczyć
się słuchać aktywnie? Przede wszystkim należy przyjąć właściwą postawę. Człowiek
nie wyraża siebie tylko poprzez słowa, ale także poprzez gesty. Zrezygnujmy
zatem z krzyżujących się nóg, rąk założonych na siebie czy uciekania wzrokiem.
Zamiast tego skupmy się na rozluźnieniu, wyprostowaniu, uśmiechu oraz przyjęciu
postawy otwartej – bez krzyżowania nóg czy rąk. Ważne byśmy starali się utrzymywać
kontakt wzrokowy. U wielu osób powoduje on dyskomfort, dlatego należy wyobrazić
sobie, jaki tworzą oczy i nos rozmówcy. By utrzymywać kontakt należy
skoncentrować się właśnie na tej przestrzeni. Skup się na rozmówcy, nie zajmuj
się wieloma innymi sprawami i nie rzucaj co jakiś czas krótkiego ‘mhm’, ‘tak,
tak’. Nie przerywaj, gdy ktoś mówi. Nawet jeśli nie zgadzasz się z kimś w
jakimś względzie, pozwól mu dokończyć wypowiedź i wówczas odnieś się do jego
słów. Pamiętaj, byś zadawał pytania otwarte, a nie tylko przytakiwał. W ten
sposób wymiernie wskazujesz, że aktywnie słuchasz.
Aktywne
słuchanie to nie tylko niezwykle trudna, ale i przydatna umiejętność. Dzięki
niej możesz w prosty sposób pokazać rozmówcy, że interesuje Cię to, co ma do powiedzenia,
a w ten sposób zyskujesz u niego szacunek i większy posłuch dla swoich słów. To
po prostu lepsza komunikacja, za którą idą lepsze wyniki sprzedażowe firmy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz